Do 2028 r. powstanie obwodnica Skaryszewa k. Radomia
"Budowa obwodnicy, w połączeniu z projektowaną S12 w okolicy Radomia oraz z wybudowaną już drogą S7, pozwoli nam na wdrożenie już docelowego kompleksowego układu sieci dróg krajowych w tym regionie" – powiedziała przedstawicielka ministerstwa podczas spotkania sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Skaryszewa została ujęta w krajowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 i - według MI - inwestycja znajduje się na etapie końcowych prac przygotowawczych.
"W 2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i w tym momencie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na realizację. Planujemy, że budowa zakończy się w 2028 r." – powiedziała Krupa.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 9 z Radomia, w kierunku południowym; jest to ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa.
Krupa podkreśliła, że zgodnie z zasadami kształtowania sieci dróg krajowych Ministerstwo Infrastruktury podejmuje w całej Polsce konsekwentne działania, aby wyprowadzić ruch ciężki zwłaszcza z dużych miejscowości, tak, by tranzyt kanalizował się w miarę możliwości na drogach ekspresowych i autostradach oraz na drogach głównych ruchu przyspieszonego. "S7, S12 i dk 9 (w okolicy Radomia) - wszystkie te drogi docelowo będą miały przebieg poza granicami miasta Radom" – zapowiedziała.
Obwodnica Skaryszewa, przy planowanej budowie S12 w tym rejonie, ma być połączona z projektowanym węzłem, co – w ocenie resortu infrastruktury - zapewni spójność sieci dróg krajowych w tym regionie Polski.
"Dalsze odcinki, które są postulowane i planowane od tego węzła, czy od każdego innego, który w tej okolicy wybudujemy, będą już siecią dróg lokalnych, którą będzie realizował lub modernizował właściwi samorząd" – powiedziała dyrektorka departamentu. Dodała, że aby wspomóc jednostki samorządu terytorialnego, Ministerstwo Infrastruktury, dysponuje mechanizmami finansowania takich inwestycji. W przypadku dróg samorządowych najbardziej popularnym jest Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg w zakresie dróg gminnych i powiatowych. "Corocznie wojewodowie ogłaszają nabory i zachęcamy każdy samorząd do składania wniosków o dofinansowanie na budowę lub przebudowę sieci dróg lokalnych. Nabór na 2025 r. odbędzie się niebawem" – zapowiedziała Krupa.
Podczas czwartkowego spotkania sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego mowa była też o potrzebie budowę nowego wlotu dk 9 do Radomia od strony Rzeszowa. W ocenie inicjatora czwartkowego spotkania podkomisji, posła KO Konrada Frysztaka, inwestycja ta jest konieczna. Głównym powodem jest – według niego - bardzo duże, będące już na granicy przepustowości, natężenie ruchu na obecnym wlocie do miasta od strony południowej. Parlamentarzysta zwrócił też uwagę na konieczność poprawy dojazdu do radomskiego lotniska. (PAP)
ilp/ malk/