Rozpoczęto konsultacje, aby wypracować dogodne połączenia pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu
Konsultacje z pasażerami i branżą kolejową będzie prowadził Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego.
Na specjalnej stronie internetowej Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) będzie można zapoznać się z założeniami dla oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2034/2035, a więc po wybudowaniu m.in. linii Y Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań.
HRJ wdroży koncepcję dostępu do krajowego systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu (bezpośrednio, koleją regionalną, autobusem dowozowym). W trakcie konsultacji projektu wspólnie z marszałkami województw zostanie określona odpowiedzialność za kolejowe lub autobusowe połączenia dowozowe.
"W grudniu 2030 r. wygasa bieżąca umowa dotycząca świadczenia usług publicznych (PSC - Public Service Contract) z PKP Intercity w ramach przewozów dalekobieżnych. Strony, z którymi Ministerstwo Infrastruktury zawrze kolejną umowę na ich świadczenie, zostaną wyłonione w konkurencyjnych przetargach. Dzięki zaawansowanemu równolegle procesowi inwestycyjnemu, chcemy zwiększyć liczbę połączeń obsługiwanych w pełni komercyjnie, czyli bez dopłat ze strony państwa" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
"Umożliwi to konkurencję między przewoźnikami, a co za tym idzie presję na obniżenie cen biletów w najszybszych pociągach" - dodał.
W komunikacie wskazano, że HRJ będzie stanowił niezbędne narzędzie do liberalizacji rynku przewozów kolejowych w Polsce i jednocześnie bazę dla organizatora przewozów pozwalającą na stworzenie precyzyjnego planu transportowego dla krajowych i międzynarodowych przewozów dalekobieżnych.
Tzw. Y to linia kolejowa dla pociągów dużych prędkości, która zostanie zbudowana w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wartość projektu "Y" to około 80 mld zł.
Spółka CPK została powołana w połowie 2018 roku w celu przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad spółką sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. (PAP)
pif/ malk/