Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przekazał na platformie X, że firma Metroprojekt została w piątek wybrana do zrealizowania prac przedprojektowych dla linii M4.
"Konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze" - podkreślił.
Polityk dodał, że rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z jego priorytetów.
"W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy. Nie zwalniamy tempa" - napisał.
Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.
Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.
Po drodze z M4 będzie można się przesiąść na wszystkie pozostałe linie metra (M1, M2, M3 i M5). Linia ma odciążyć M1, zapewniając po lewej stronie Wisły alternatywny korytarz szybkiego transportu do centrum.
Według zleconego przez ratusz studium rozwoju sieci metra w Warszawie, linia M4 charakteryzuje się największymi potokami pasażerskimi na osi północ-południe (ok. 20 tys. pasażerów na kierunek na godzinę), a najbardziej obciążonym odcinkiem jest Rondo Daszyńskiego – Plac Narutowicza.
Budowa linii M4 najprawdopodobniej rozpocznie się w latach 30. Cała trasa ma powstać do 2050 roku. (PAP)
mas/ mark/